សេអ៊ូល៖ រដ្ឋាភិបាលកូរ៉េខាងត្បូង កាលពីពេលថ្មីៗកន្លងមកនេះ បានប្រកាសផែនការកាត់បន្ថយការប្រែប្រួលតម្លៃផលិតផលកសិកម្ម ត្រឹមពាក់កណ្តាលត្រឹមឆ្នាំ២០៣០ តាមរយៈការធ្វើឌីជីថលនៃខ្សែសង្វាក់ចែកចាយ។ យុទ្ធសាស្ត្រនេះនឹងកាត់បន្ថយពេលវេលាដឹកជញ្ជូនពីកសិដ្ឋានទៅកាន់អ្នកប្រើប្រាស់ ដោយមានបំណងធានាបាននូវផលចំណេញសមរម្យសម្រាប់អ្នកផលិត និងការចំណាយទាបសម្រាប់អ្នកទិញ។
គោលបំណងសំខាន់នៃផែនការកែលម្អរចនាសម្ព័ន្ធការចែកចាយផលិតផលកសិកម្ម គឺជាការលក់ដុំផលិតផលកសិកម្មតាមអ៊ីនធឺណិត។ ជំនួសឱ្យការប្រមូលផ្តុំលំហូរតាមរយៈទីផ្សារលក់ដុំ ផែនការតភ្ជាប់រវាងកសិករ និងអ្នកប្រើប្រាស់ដោយផ្ទាល់តាមរយៈវេទិកាអនឡាញ។
បច្ចុប្បន្ននេះ តម្លៃចែកចាយមានចំនួនជិតពាក់កណ្តាលនៃតម្លៃអ្នកប្រើប្រាស់។ នៅឆ្នាំ ២០២៣ តម្លែចែកចាយតំណាងឱ្យ៤៩,២ភាគរយនៃតម្លៃសរុប។ អស្ថិរភាពតម្លៃក៏ត្រូវបានផ្សារភ្ជាប់ទៅនឹងអាកាសធាតុមិនប្រក្រតីផងដែរ។ ជាឧទាហរណ៍ ការផលិតផ្លែប៉ោមបានធ្លាក់ចុះ ៣០ភាគរយ កាលពីឆ្នាំមុន ដោយសារការខូចខាតក្នុងអាកាសធាតុត្រជាក់ពេក និងកើតជំងឺ ដែលនាំឱ្យតម្លៃផ្លែប៉ោមលក់ដុំកើនឡើង៦២ភាគរយ។
អ្នកនាំពាក្យរដ្ឋាភិបាលកូរ៉េខាងត្បូង បាននិយាយថា «យើងបានវិនិច្ឆ័យថា ការបង្កើនប្រសិទ្ធភាពការចែកចាយ គឺចាំបាច់ព្រោះអាកាសធាតុមិនប្រក្រតីក្លាយជាទម្លាប់»។
រដ្ឋាភិបាលកូរ៉េខាងត្បូងមានគោលបំណងពង្រីកទីផ្សារលក់ដុំតាមអ៊ីនធឺណិត ដែលបានចាប់ផ្តើមក្នុងខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២៣ ពីទំហំទឹកប្រាក់៧៣០លានដុល្លារ ក្នុងប្រតិបត្តិការបានកើនទៅដល់៥,១ពាន់លានដុល្លារ នៅឆ្នាំ២០៣០។ វានឹងស្មើនឹងពាក់កណ្តាលនៃការចែកចាយលក់ដុំទាំងអស់។ ការរឹតបន្តឹងការចូលនឹងត្រូវបានអនុវត្ត ដើម្បីអនុញ្ញាតឱ្យមានការចូលរួមពីកសិដ្ឋានខ្នាតតូច ហើយប័ណ្ណបញ្ចុះតម្លៃនឹងត្រូវបានផ្តល់ជូនសម្រាប់គ្របដណ្តប់លើផ្នែកដឹកជញ្ជូន និងទីផ្សារ។ ទម្រង់ប្រតិបត្តិការនឹងធ្វើពិពិធកម្មដើម្បីរួមបញ្ចូលការដេញថ្លៃផងដែរ។
ដើម្បីគាំទ្រការចែកចាយឌីជីថល មជ្ឈមណ្ឌលចែកចាយផលិតផលកសិកម្មឆ្លាតវៃចំនួន៣០០នឹងត្រូវបានបង្កើតឡើង ដែលមជ្ឈមណ្ឌលទាំងនេះនឹងប្រើប្រាស់បញ្ញាសិប្បនិម្មិត ដើម្បីវិភាគទិន្នន័យផលិតកម្ម និងដឹកជញ្ជូន និងស្លាកសម្គាល់ផលិតផល ដើម្បីតាមដានចលនារបស់ផលិតផល។ នៅឆ្នាំ២០៣០ រដ្ឋាភិបាលមានបំណងកាត់បន្ថយការប្រែប្រួលតម្លៃប្រចាំថ្ងៃសម្រាប់ដំណាំសំខាន់ៗ មានដូចជា ស្ពៃក្តោប និងផ្លែប៉ោម ពី៤២ភាគរយ មកនៅត្រឹម២១ភាគរយ ឬតិចជាងនេះ ដើម្បីកាត់បន្ថយការប្រែប្រួលតម្លៃអ្នកប្រើប្រាស់ប្រចាំឆ្នាំ ពី២០ភាករយ ឱ្យមកនៅត្រឹម១០ភាគរយ ឬតិចជាងនេះ ព្រមទាំងកាត់បន្ថយថ្លៃដើមចែកចាយ១០ភាគរយផងដែរ។
សាជីវកម្មលក់ដុំ ដែលដំណើរការមិនអាចបាត់បង់អាជ្ញាប័ណ្ណ ដោយមានការវាយតម្លៃប្រចាំឆ្នាំ ត្រូវធ្វើឡើងដោយគណៈកម្មាធិការ រួមទាំងអ្នកផលិត និងអ្នកប្រើប្រាស់។ ប្រព័ន្ធធានាតម្លៃដឹកជញ្ជូននឹងធានាថា កសិករទទួលបានយ៉ាងហោចណាស់ថ្លៃដឹកជញ្ជូន និងការវេចខ្ចប់ ប្រសិនបើតម្លៃដេញថ្លៃធ្លាក់ចុះខ្លាំង។
វិធានការផ្តោតលើអ្នកប្រើប្រាស់ រួមមានកម្មវិធីទូរស័ព្ទ ដែលគ្រោងនឹងដាក់ឱ្យដំណើរការនៅឆ្នាំ២០២៦ ដែលនឹងអនុញ្ញាតឱ្យអ្នកទិញទំនិញពិនិត្យមើលការប្រៀបធៀបតម្លៃក្នុងស្រុក ដូចជាស្ពៃក្តោបបូកគោដែលថោកបំផុតនាពេលបច្ចុប្បន្ននេះ ឬ តើពេលនេះជាពេលវេលាល្អសម្រាប់ទិញផ្លែប៉ោមបូកគោ ឬអត់។ ហាងលក់អាហារក្នុងស្រុកនឹងកើនឡើងពី៥០ទៅ៩០ នៅឆ្នាំ២០៣០ ហើយផ្សារសហគមន៍ក្នុងទីក្រុង-ជនបទថ្មីចំនួន១០នឹងបើកជារៀងរាល់ឆ្នាំ។
វិធានការបន្ស៊ាំនឹងអាកាសធាតុ រួមមានការត្រួតពិនិត្យពេលវេលាជាក់ស្តែងនៃលក្ខខណ្ឌដំណាំតាមរយៈយន្តហោះគ្មានមនុស្សបើក និងផ្កាយរណប ជាមួយនឹងការព្យាបាលប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាព ប្រសិនបើសត្វល្អិត ឬជំងឺត្រូវបានរកឃើញនៅក្នុងកសិដ្ឋាន៕